Wydział Gospodarki Gruntami, Geodezji i Kartografii
Kierownik Wydziału - Tomasz Ścigniejew
Pokój nr 121, 122 i 123 I piętro
Nr telefonu: +48 56 688 24 51, wew. 132, 118, 157
e-mail: gg@wabrzezno.pl
Pracownicy Wydziału
- Krystyna Kawczyńska
- Justyna Banaszek
- Mariusz Straszkiewicz
- Leszek Kwiatkowski
Pokój nr 122, Nr telefonu: +48 56 688 24 51 wew. 132, 118, 157
Wydział Gospodarki Gruntami, Geodezji, Kartografii zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami, wywłaszczeniem nieruchomości, ochroną gruntów rolnych i leśnych oraz realizacją zadań z zakresu ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne.
Do podstawowych zadań Wydziału należy:
- w zakresie gospodarki nieruchomościami Powiatu i Skarbu Państwa:
- tworzenie powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw dotyczących gospodarowania zasobem nieruchomości powiatu i Skarbu Państwa,
- prowadzenie spraw związanych z ustalaniem sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych,
- naliczanie i aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu,
- opiniowanie podziału nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa dokonywanych z urzędu,
- prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego,
- przygotowywanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody,
- h)przygotowywanie zezwoleń na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody,
- prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, zwrotem odszkodowania w tym także nieruchomości zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu,
- zabezpieczanie wierzytelności Skarbu Państwa przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie zaświadczeń o spłacaniu wierzytelności,
- prowadzenie spraw związanych z powszechną taksacją nieruchomości,
- podejmowanie czynności związanych z regulacją prawną nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych,
- składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,
- przygotowywanie decyzji związanych z wyrażaniem zgody na nadanie resztówki,
- prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o nadaniu na własność nieruchomości,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem Stowarzyszeniom Ogrodowym gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego pod rodzinne ogrody działkowe,
- prowadzenie spraw związanych ze stwierdzaniem wygaśnięcia dotychczasowych decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym niepaństwowym jednostkom organizacyjnym,
- występowanie do Agencji Nieruchomości Rolnych o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań własnych,
- przygotowywanie na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności,
- prowadzenie spraw związanych z nieodpłatnym przyznawaniem na własność działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę,
- prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez pierwszej opłaty rocznej,
- przygotowywanie decyzji o przejęciu nieruchomości lub jej części pozostającej w zarządzie organów wojskowych, uznanej za zbędną na cele obronności i bezpieczeństwa państwa,
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie przejściowe,
- przygotowywanie na wniosek osób fizycznych będących użytkownikami wieczystymi bądź współużytkownikami wieczystymi nieruchomości położonych na obszarze Państwa Polskiego, decyzji o nieodpłatnym nabyciu prawa własności nieruchomości;
- w zakresie geodezji i kartografii:
- wprowadzanie zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków na podstawie odpisów prawomocnych decyzji administracyjnych i orzeczeń sądowych oraz odpisów aktów notarialnych,
- wydawanie odpłatnie na żądanie właścicieli wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
- zapewnienie gminom, nieodpłatnego bezpośrednio dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków,
- sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych i grawimetrycznych i magnetycznych,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kary grzywny na osoby nie przestrzegające przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego,
- prowadzenie spraw związanych z ewidencją terenów zamkniętych,
- wydawanie zaświadczeń w postępowaniu przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin,
- założenie i prowadzenie krajowego systemu informacji o terenie;
- w zakresie gospodarki gruntami rolnymi i leśnymi:
- prowadzenie spraw związanych z wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji,
- przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchniczej warstwy gleby oraz jej wykorzystania,
- prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi gruntów zalesienia, zadrzewienia, zakrzewienia lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu na ochronę gleb przed erozją,
- przygotowywanie decyzji nakładającej na osobę powodującą utratę lub ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji,
- przeprowadzenie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,
- prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za nie zakończenie rekultywacji gruntów zdewastowanych w określonym terminie,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- ustalenie, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie,
- ustalenie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie,
- prowadzenie spraw związanych ze scalaniem i wymianą gruntów
- ustalanie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Przy znakowaniu pism Wydział używa symbolu „GG”.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Sylwia Grabowska - Przewodnicząca Zespołu Redakcyjnego WWW/BIP
- opublikował: Sylwia Grabowskadata publikacji: 2023-08-28 10:34